fredag 29 april 2011

Majonäs

2 ägggulor
1,5 msk senap
1 msk rödvinsvinäger
6-8 dl rapsolja
Salt
Peppar

Lägg gulorna i en vid bunke tillsammans med senap och rödvinsvinäger. Jag använder alltid min Kitchen Aid när jag gör majonäs, så jag rekommenderar någon typ av assistent eller elvisp, så den inte spricker!

Vispa sedan kraftigt ner oljan i en fin stråle, ju mer olja desto hårdare majonäs. Jag brukar använda den mindre mängden olja.

Smaksätt sedan med salt och peppar.









Att ha en burk hemslagen majonäs i kylskåpet slår den köpta med hästlängder! Och inte är det svårt att göra den heller!

Perfekt som bas i dressingar och kalla såser, eller bara som den är!

Idag smaksätter jag min majonäs med lime, då blir den perfekt till fredagsräkorna!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar